Dela nyhet
Om funktionärsroll och eftercupskväll
1 aug 2023 0 kommentarer
Om ni inte har blivit less på information inför cupen än, så kommer det mer här!
Vi ledare vill börja med att rikta ett stort tack till er föräldrar som ställer upp på arbetspass! Utan er blir det ingen cup, så enkelt är det!
Om funktionärsrollen
Ikväll har det varit funktionärs/matchvärdsmöte, med en viss genomgång av funktionärsrollen. Funktionärer beskrivs som "matchvärdens högra hand". Matchvärden (bemannas av damjuniorerna och F10) är den som sköter administration/matchrapportering vid olika planer och skickar rapport till tävlingsledning via en surfplatta.... Här hittar du en utförligare beskrivning av matchvärdens funktion, där det rödmarkerade är sånt som vi kan bistå med. Som funktionärer kan vi exempelvis guida spelande lag så att de anmäler sig hos matchvärden innan match. Vi slipper dock sköta surfplattan, vilket vi alla nog är tacksamma över. Matchvärden har också en pärm med kontaktuppgifter till andra funktioner, och spelschema för de olika planerna. Men som ni vet hittar ni alla spelscheman här. Det kommer också finnas QR-koder uppsatta där besökare kan hitta spelschema.
Här kommer en sammanställning av funktionärernas arbetsuppgifter:
- Guida lag, domare och publik till rätt spelplan samt visa vart försäljningsstationer, toaletter, vattenpåfyllning etc är (tips: använd kartan).
- Besvara andra frågor som kan komma från besökare och spelande lag. Om du inte kan svara på en fråga, hänvisa till informationstältet, som kommer vara vid sporthallen (bemannas av P09).
- Hänvisa publiken till motsatt sida från avbytarbänkarna (se på kartan var publik respektive spelande lag ska stå).
- Se till att god stämning råder vid matcherna. Rapportera negativa händelser exempelvis bland publik till matchvärd/domare.
- Lösa praktiska problem; som ex matchbollar som saknas, problem med planer/målburar m.m. Kontakta cupjouren (bemannas av P09) om man inte kan lösa problemet själv.
- Ringa domaransvarige Tobias Skogsberg 070-2287104 om domare saknas
Ett trevligt bemötande från oss som arbetar på cupen gör mycket för helhetsintrycket för de som besöker den :)
Funktionärer börjar sitt arbetspass med att gå till domarrummet på IP (vid den stängda kiosken) och där hämta en funktionärsväst. Sök sedan upp personen som du ska lösa av. Om du ska vara funktionärsstöd till planer B1/B2/B3, sök upp funktionären från F13 (som är det lag som är huvudfunktionär där). Sök gärna också upp matchvärden för de planer där du ska vara funktionär, det är en bra start på samarbetet :) Den som går av sitt pass får gärna lämna en kort rapport till den som tar över; kanske har det hänt nåt som ska följas upp, ni har kommit på ett bra arbetssätt eller liknande... :)
Om eftercupskväll
För er som ska arbeta på eftercupskvällen gäller samling på söndag kl 19.00 på kansliet. Två personer från föreningens samtliga pojklag kommer att arbeta på eftercupskvällen. Här hittar ni ett dokument som beskriver uppgifterna på eftercupskväll mer ingående.
Om ni har funderingar före, under eller efter ert arbetspass, eller någon inte dyker upp för att lösa av er - hör av er till mig (Sara): 070-2937386
Om ni får akuta förhinder; försök att i möjligaste mån lösa passet själva med hjälp av familj/vänner/andra föräldrar. Vi håller dock alla tummar vi har att både spelare, ledare och föräldrar får hålla sig friska och tillgängliga under helgen.
Och till sist: tänk på att se till så att era barn är laddade med energi, benskydd och vattenflaska i helgen. Idag på träningen var det några barn (dessvärre även mitt eget) som glömt vattenflaskor , de hade det kämpigt i värmen.
Vi ses snart, på en fotbollsplan nära dig!
Mvh
Ledarna
Kommentarer